Nu gespreide betaling mogelijk op het juweel van uw dromen! Vraag ons naar de details. Gratis verzekerde verzending van alle orders!
Klik hier om onze vintage verlovingsringen te zien
Een verlovingsring wordt gedragen aan je ringvinger en is een symbool en belofte tot eeuwige trouw. Vaak wordt de verlovingsring uitgewisseld tussen geliefden en geeft de drager aan verloofd te zijn. In tegenstelling tot de oudere versie van verlovingsring had de Betrothal Ring een specifieke vorm en stijl, kan de huidige verlovingsring alle vormen aannemen en bestaat deze uit verschillende materialen. De verlovingsring wordt gedragen als een signaal naar de maatschappij, dat de persoon op het punt staat te trouwen. In sommige landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, is de ring gedragen aan de ringvinger van de linkerhand, maar in andere landen, zoals Polen en Oekraïne, is het de gewoonte de ring aan de rechterhand te dragen.
Vandaag de dag is gebruikelijk dat zulke ringen zijn bezet met edelstenen, vaak een solitaire diamant. Zoals de grote van de diamant varieert, variëren ook de slijp, de stijl, de hoeveelheid karaat, zijn kleur en helderheid en zodoende ook de prijs. In de 19de eeuw wordt het ook gebruikelijk om verlovingsringen te gaan bezetten met een parel. Het is ook in deze eeuw dat het in Engeland gebruikelijk wordt de verlovingsring als losstaande ring van de trouwring. Tegenwoordig worden verlovingsring en trouwring als set gemaakt, waarvan beide een gelijkaardige stijl hebben en uit hetzelfde materiaal bestaan. Zo wordt de verlovingsring en de trouwring het perfecte paar.
In landen zoals de Verenigde Staten van Amerika is de conventie dat de ring wordt gepresenteerd als huwelijksgeschenk. Meestal wordt het aanzoek op een verrassende wijze gepresenteerd en wordt op het moment beantwoord. Het bruidspaar is vanaf dat moment formeel verloofd en stemt het in voor een toekomstig huwelijk.
Klik hier om onze vintage verlovingsringen te zien
Dankzij hun schoonheid, hun kracht en hun duurzaamheid zijn diamanten door de eeuwen heen een symbool voor de geliefde die elkaar eeuwig trouw hebben gezworen.
De traditie om een diamanten verlovingsring als belofte ring te geven, is waarschijnlijk gestart in 1477. Op dat moment presenteerde de Aartshertog Maximiliaan I van Oostenrijk een diamanten ring aan Maria van Bourgondië. De trend was hierbij gestart. Eerst werd het overgenomen door royalty en de rijken, maar in de loop van de volgende eeuwen werd het gebruik van de diamanten verlovingsring ook door de hoogste klasse over heel de wereld omarmd.
Het geven van een diamanten ring als symbool van verloving werd een gevestigde waarden en een wijdverspreide traditie vanaf het moment dat edelstenen toegankelijk en betaalbaar werden voor het grote publiek. Het gebruik van diamanten begon te stijgen vanaf 1870, wanneer de diamantmijnen in Zuid-Afrika ontdekt werden. Deze nieuwe diamant bronnen overspoelde de markt en leidde tot de creatie van de "De Beers" conglomeraat. De Beers slaagde er in de wereldwijde diamanten toevoer te controleren en tijdens deze vroege decennia werd het zowaar een dynastie die marktleider was in de diamanthandel in Europa, de Verenigde Staten en andere belangrijke wereldmarkten.
Vanaf 1930 waren de tijden gekeerd en de Verenigde Staten en grote delen van Europa voelde de invloed van de grootste economische depressie die voortvloeide uit de beurscrash van 1929. Europa maakte zich klaar voor Wereldoorlog II en als bijgevolg kelderde de vraag naar diamanten tot een nog nooit geziene diepte. De Beers diamant magnaat Sir Ernest Oppenheimer zond zijn zoon Harry naar New York voor een vergadering met het reclamebureau N.W. Ayer. Het plan was om de voorkeur van de Amerikaanse bevolking voor kleine en lage kwaliteit stenen te veranderen naar als het ware naar een voorkeur voor het luxueuze en kwaliteit vollere stenen zoals de dag vandaag. De Beers zocht zodoende een nieuwe markt voor de hogere kwaliteit diamanten en edelstenen die niet meer verkocht konden worden in Europa. Het resultaat van de samenwerking met N.M. Ayer was een campagne met als slagzin "A Diamond is Forever". Het is voornamelijk dankzij deze slogan en de campagne dat de Amerikaanse diamantmarkt deed promoveren tot een marktgigant voor de aanlevering van kwaliteitsvolle diamanten. Bovendien leidde de campagne tot de bevestiging van de status van diamant als de verlovingsring naar keuze in Amerika.
Een opsomming van enkele interessante historische feiten over de verlovingsring: